Jak korzystać z sauny? cz.2

Sauna sucha jak korzystać z sauny zasady korzystania

Ogólne zasady

Ludzie coraz częściej korzystają z zalet sauny. Niestety większość robi to niepoprawnie, dlatego chce podzielić się z Wami kilkoma zasadami. Powinny one uzmysłowić Wam jak ważne jest prawidłowe stosowanie. Co ma to wspólnego z piłką nożną? Kto grywał ten wie, że sauna jest często wykorzystywana w futbolu jako środek odnowy biologicznej.

Załamałem się

Od czasu do czasu korzystam z sauny razem z bratem. Pewnego razu poszliśmy na basen, gdzie mogliśmy skorzystać z tego zabiegu. Po dosłownie kilku sekundach nie mogłem uwierzyć jaką krzywdę robią sobie ludzie. Większość osób wchodziła do sauny w stroju kąpielowym! One przeznaczone są do pływania w wodzie i chyba nie muszę dodawać, że większość robią w biednych krajach, gdzie nie liczy się jakość, a ilość. Nie wiem czy wiecie, ale stroje kąpielowe nie są przystosowane do wysokich temperatur. Przy kilkudziesięciu stopniach celsjusza więcej stroje te wydzielają substancje rakotwórcze, które przez skórę dostają się do naszego organizmu. Dlatego wyobraźcie sobie moją reakcję, kiedy zobaczyłem młodego chłopaka siedzącego w saunie z czepkiem na głowie.

Przed zabiegiem

Trudno znaleźć informacje na temat zasad korzystania z sauny, dlatego podzielę się z Wami zdobytą wiedzą. Przed wyjściem z domu weźcie ze sobą klapki, dwa ręczniki, żel/szampon do mycia, wodę do picia. Niedużo, więc zwykły plecak powinien wystarczyć. Przed zabiegiem musimy umyć nasze ciało, żeby nie wchłaniać toksyn podczas korzystania z sauny. Na naszej skórze znajdują się bakterie, które po rozszerzeniu por skórnych mogą wchłonąć się do naszego organizmu. Dlatego myjemy się, ale omijamy głowę. Dlaczego? Wilgoć potęguje uczucie ciepła, więc jeśli zamoczymy włosy to nasz zabieg będzie trwał krócej i nie wykorzystamy w pełni zalet sauny. Wycieramy się do sucha jednym z ręczników. Drugim owijamy się wokół ciała, zabieramy wodę i idziemy do kabiny.

W trakcie

Dobra jesteśmy gotowi. Ściągamy klapki i wchodzimy. W saunie nie leżymy! Wyobraźcie sobie, że jesteście sami w pomieszczeniu. Leżycie sobie wygodnie, po czym podnosicie się i mdlejecie. Kto Was uratuje? W 99/100 przypadkach będzie wszystko w porządku, ale ten jeden może odebrać Wam życie. Pewnie każdy z Was wstał kiedyś gwałtownie z łóżka i pojawiły się wtedy takie mroczki przed oczami. Właśnie taka sytuacja może wydarzyć się w kabinie.

W saunie siedzimy tyle na ile pozwala nasze samopoczucie. Nie sugerujemy się kolegami/koleżankami, nie rywalizujemy. Nie odliczamy minut. Każdy przebywa tyle ile może. A właśnie chyba nie muszę dodawać, że w kabinie tylko siedzimy – nie wykonujemy jakiś skoków, pompek i tym podobne. Nasz organizm wykonuje naprawdę dość ciężką pracę.

Po zabiegu

Po wyjściu z sauny nie wchodzimy od razu do beczki z zimną wodą, ponieważ możemy doświadczyć szoku termicznego. Najpierw przemywamy się obojętną wodą od stóp do głowy, powoli przekręcając kran na zimną. Jeśli jeszcze będziemy korzystać z tego zabiegu to omijamy głowę z wiadomych przyczyn. Dopiero po schłodzeniu ciała możemy wejść do beczki. Jeśli już nasze ciało zostanie w pełni schłodzone wycieramy się ręcznikiem do sucha (nie tym w którym siedzimy w saunie). Siadamy na ławce i przez kilkanaście minut odpoczywamy popijając chłodną wodę.

Jeśli już czujemy się wypoczęci wchodzimy jeszcze raz do sauny. Dalej postępujemy tak jak za pierwszym razem. Po wykonaniu całego zabiegu myjemy się i wycieramy ręcznikiem, którego użyliśmy przy początkowym myciu. Pamiętajmy żeby odpocząć po saunie około 30 minut. Nie wiem czy wiecie, ale zabieg ten obciąża nasz organizm tak jak lekki trening fizyczny, dlatego zalecany jest odpoczynek szczególnie dla osób starszych.

Przeciwwskazania

Wiadomo, że piłkarze są zdrowi i jak najbardziej mogą korzystać z sauny. Jednakże nie tylko sportowcy chcą wygrzać swoje ciało, dlatego przekaże Wam kilka przeciwwskazań:

  • choroby nowotworowe
  • schorzenia układu krążenia
  • gruźlica
  • padaczka
  • psychozy
  • nadciśnienie
  • ostre stany chorób reumatycznych
  • infekcje
  • choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy
  • zaburzenia hormonalne

Nie wolno również korzystać z sauny w trakcie jakiejkolwiek choroby. Próg wiekowy – od 12 lat.

W piłce nożnej

Zawodnicy mogą stosować ten zabieg najpóźniej 48 godzin przed zawodami. Co do ilości – najlepiej dwa razy w tygodniu po 4-5 wejść przy efekcie budującym. Jeśli chcemy tylko podtrzymać efekt wystarczy 1 zabieg na tydzień. Często piłkarze po okresie wypoczynku przybierają na wadze. Żeby wrócić do prawidłowej masy ciała zaczynają na gwałt korzystać z sauny. Nie róbcie tego! Stracicie tylko wodę, którą i tak będziecie musieli uzupełnić. Sauna nie jest po to żeby zredukować naszą wagę.

Kilka słów na koniec

Mam nadzieję, że przyswoicie sobie powyższe zasady. Jeśli macie jakieś pytania to zapraszam na stronę kontakt lub napiszcie w komentarzu. Co do zalet – odsyłam do pierwszej części >>