Obciążenie stawów. Staw biodrowy i odcinek lędźwiowy.

robert lewandowski strzela na bramkę

Największe obciążenie w stawie biodrowym i kolanowym

masa oddziałuje na stawy. Na pewno wiedza z tej kategorii pomoże Wam zrozumieć, dlaczego dochodzi do naderwań, zerwań i zwichnięć. Mnie te wartości przekonały, zobaczymy, czy u Was również dojdzie do refleksji.

Stawy wytrzymują duże obciążenia

Najczęstsze kontuzje u piłkarzy występują w stawie kolanowym, biodrowym i w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Z czego to wynika? Z największego obciążenia, które muszą wytrzymywać. Podczas symetrycznego podparcia obciążenie stawu biodrowego wynosi 1/3 masy ciała(u mnie 24 kilogramy), ale już w czasie stania na jednej nodze obciążenie tego stawu przekracza 2,5-krotnie masę ciała(w moim przypadku 180kg!!!). Jeśli chodzi o bieg i chód to wartość obciążenia zmienia się od 400%(288 kg) do 550%(396 kilo). Szczerze? Mnie te wartości przekonują, w trakcie biegu, który piłkarz wykonuje dość często podczas meczu, mój staw biodrowy jest obciążony w granicach 400 kg – masakra. Spójrzmy teraz na odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Lędźwie są najbardziej obciążoną częścią kręgosłupa, posiadają również największą ruchomość. Teoretycznie przy staniu obciążenie nie powinno przekraczać połowy ciężaru ciała(36 kg), czyli około 300 N. Okazało się, że podczas spokojnego stania wartości dochodzą do 700 N, a w czasie siedzenia bez podparcia wynoszą nawet 1100 N. Teraz już wiecie, dlaczego ludzie uskarżają się na bóle w okolicy odcinka lędźwiowego, jeśli krzesło w pracy nie jest wygodne. Pewnie domyślacie się jakie obciążenia muszą wytrzymywać nasze stawy kolanowe. W mojej opinii wyższe niż staw biodrowy i odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Skoro największe obciążenie przypada na wyżej wymienione stawy, to już wiecie dlaczego piłkarze najczęściej narzekają na kontuzje w tych okolicach. Wszystko ma swoje uzasadnienie. Jak zapobiegać? Na pewno możecie wzmocnić mięśnie biorące udział w ruchomości stawu biodrowego, kolanowego i odcinka lędźwiowego kręgosłupa, poprzez dodatkowe ćwiczenia. Mi zalecił masażysta trzy ćwiczenia na poprawienie siły pleców. Poniżej możecie zobaczyć kilka propozycji, polecam od 9,44. Kilka powtórzeń na każde ćwiczenie wystarczy żeby wzmocnić kręgosłup, ważne żeby wykonywać regularnie, najlepiej codziennie. Wybaczcie, że nie znalazłem ładniejszej kobiety. Następnym razem postaram się bardziej.


Źródło: „Odnowa biologiczna w sporcie i profilaktyce zdrowotnej.” Krzysztof L. Krzystyniak