Trening siłowy – ogólne metody treningowe.

Trening siłowy metody treningowe piłka nożna

Podstawy z metod treningu siły

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że znajomość metod treningowych jest wiedzą niezbędną dla trenerów piłkarskich. W końcu jak można racjonalnie prowadzić zespół nie wiedząc jaki wpływ ma dane ćwiczenie na organizm piłkarza. To tak jakby ktoś z Was był instruktorem narciarstwa i nie potrafił jeździć na nartach. Znajomość metod jest również przydatna zawodnikom, żeby zdawali sobie sprawę co dany trening im daje. Przecież często zdarza się, że piłkarze sami chcą rozwijać własne możliwości. Wtedy trener nie stoi nad naszymi głowami i nie koordynuje naszej pracy. Co jeśli trening, który wykonujemy doprowadzi do poważnej kontuzji? Dlatego wiedza dotycząca metod treningowych jest bardzo ważna nie tylko dla trenerów, ale także dla graczy.

Grupy metod na podstawie skurczów mięśniowych

  • dynamiczne
  • statyczne

Jak sama nazwa wskazuje mamy tu do czynienia z metodami, które opierają się o pracę dynamiczną (dynamiczne) i pracę statyczną (statyczne). Nie wiem, czy pamiętacie mój post dotyczący siły mięśniowej. Tam wyjaśniłem jaka jest praca mięśni oraz podstawowe pojęcia związane z tym tematem. Jeśli otworzycie artykuł „Siła mięśniowa. Praca mięśni, definicja i rodzaj siły. cz.1” to znajdziecie odpowiedź dotyczącą tych grup metod.

5 grup metod treningu siłowego

  • metody kształtowania maksymalnych możliwości siłowych

Stosuje się tutaj głównie metodę maksymalnych krótkotrwałych obciążeń. Chodzi tutaj o maksymalny wysiłek organizmu przy niewielkiej ilości powtórzeń. Celem jest lepsza sprawność systemu nerwowo-mięśniowego. Brzmi trochę naukowo, ale jeśli chcecie to na pewno zrozumiecie. W skrócie każdy mięsień jest unerwiony. Żeby osiągnąć większą siłę można polepszyć współpracę nerwów z mięśniami albo zwiększyć objętość mięśnia. Właśnie pierwsza część przede wszystkim dotyczy metody maksymalnych krótkotrwałych obciążeń (zwana również ciężkoatletyczną, progresji, czy maksymalnych obciążeń).

  • metody kształtowania możliwości szybkościowo-siłowych

Celem tej metody jest podwyższenie poziomy siły przy dużej prędkości. Możemy zaliczyć metodę plyometryczną oraz różne warianty metody interwałowej ćwiczone w formie „stacji”. Oczywiście tutaj będzie praca dynamiczna, która ma za zadanie zwiększyć siłę oraz szybkość.

  • metody kształtowania możliwości wytrzymałościowo-siłowych

Głównie metoda zmienna realizowana zazwyczaj w formie obwodowej oraz metoda interwałowa przy dłuższym czasie pracy. O formie obwodowej jeszcze wspomnę w kolejnych postach, teraz powiem Wam tylko kilka słów. Pewnie w okresie przygotowawczym mieliście trening na którym przez kilkanaście minut robiliście różne ćwiczenia bez przerwy wypoczynkowej. Ćwiczenia te były rozłożone wokół sali (zazwyczaj). To właśnie była forma obwodowa. Chciałem Wam zrobić mały zarys w głowie na przyszłość. Jaki cel jest tych metod? Zwiększyć wytrzymałość i siłę. Nic prostszego.

  • metody kształtowania masy i rzeźby mięśniowej

W piłce nożnej rzadko wykorzystywana, ale mimo wszystko warto wspomnieć. Na pierwszym miejscu stawia się wygląd, a kształtowanie możliwości siłowych pozostaje na drugiej pozycji. Są to wielokrotne wysiłki przy dużych obciążeniach, wykonywane do granicznego zmęczenia. Posiada również nazwę body building system, która jest zdecydowanie częściej stosowana.

  • metody rozwoju siły poprzez napięcia izometryczne

Zalicza się do niej przede wszystkim metoda izometryczna oraz stretching. W tej grupie występuje charakter pracy statycznej. Zazwyczaj stosuje się jako uzupełnienie treningu piłkarskiego, ponieważ piłka nożna to sport dynamiczny, więc praca również musi przeważać dynamiczna. Bardziej celem jest „wzmocnienie” mięśni.

Wszystkie grupy metod treningu siłowego są opisane krótko. W kolejnych artykułach postaram się razem z Wami rozwinąć każdą metodę oraz zastanowimy się kiedy je wykorzystywać.

Źródło: „Podstawy teorii treningu sportowego” pod redakcją Henryka Sozańskiego