Zasady układania jadłospisu – powody cz.1

Zasady układania jadłospisu żywienie

Po co nam jadłospis?

Wszyscy dobrze wiemy, że piłkarz musi o siebie dbać. Szczególnie znaczenie ma jakość spożywanego jedzenia. Nie wiem, czy orientujecie się, ale około 60% chorób jest uzależniona od tego co jemy. Czyli w 60% mamy wpływ na zdrowie naszego organizmu. W moim przekonaniu to bardzo duży wskaźnik. Gdyby ludzie mieli 60% szans na wygranie w lotka to każdy z nas grałby codziennie. Dlatego dzisiaj i w kolejnych postach postaram się wyjaśnić podstawowe zasady przy układaniu jadłospisu. Dzięki tej wiedzy sami będziecie mogli ułożyć cotygodniową dietę, która poprawi Wasze możliwości wysiłkowe, zmniejszy ilość tkanki tłuszczowej, czy po prostu polepszy Wasze samopoczucie.

Dlaczego należy układać jadłospis?

Jadłospis to nic innego jak wcześniej zaplanowane menu na każdy następny dzień, taki sposób odżywania się. Naprawdę warto układać własny zestaw dań, zaraz Wam wyjaśnię dlaczego.

Przede wszystkim w pełni kontrolowane będzie zapotrzebowanie energetyczne. Każdy z nas potrzebuje odpowiednią ilość kalorii (kcal), żeby prawidłowo funkcjonować. Ile dokładnie potrzebujemy energii w ciągu dnia? Trzeba zaznaczyć, że to jest sprawa indywidualna. W przyszłych postach nauczymy się liczyć własne zużycie kaloryczne, więc spokojnie. Tak więc wiedząc ile energii potrzebujemy, będziemy mogli poprzez ułożenie jadłospisu dostarczyć najlepszą ilość kcal, a co za tym idzie nie przybierzemy na wadze. Na pewno zdajecie sobie sprawę jak ważne dla piłkarza jest utrzymanie prawidłowej wagi.

Kolejną sprawa dotyczy pokrycia zapotrzebowania jakościowego. Co to oznacza? Chodzi tutaj o dostarczenie wszystkich niezbędnych składników pokarmowych jak na przykład witaminy, czy minerały. Po prostu w menu musimy uwzględnić zalety każdego produktu, żeby żaden element nie został pominięty. W tym również mieści się odpowiednia ilość. Zjedliście kiedyś za dużo owoców? Pamiętacie jaka była reakcja organizmu? Jedni poszli zrobić swoje w toalecie, inni dostali wysypki. Czyli ważne jest żeby zachować odpowiednie proporcje, co daje nam właśnie ułożenie jadłospisu. Dodam jeszcze, że również pozwoli nam dobrać najlepsze dla nas produkty, żeby żaden składnik pokarmowy nie został pominięty.

Ostatni argument dla Was. Własny, przemyślany zestaw dań pozwoli na dobranie właściwej obróbki technologicznej w zależności od rodzaju produktu. Brzmi trochę fachowo i nie do końca jasno. Po prostu istotny jest wybór najlepszego przyrządzenia żywności. Przykładowo, lepiej jest wykorzystać parę wodną, która pozwoli zachować większość witamin oraz nie ingeruje w zawartość tłuszczów nasyconych – patrz smażenie na patelni. Żeby wykorzystać wszystkie zalety owoców, warzyw itp. powinniśmy wybrać idealną metodę dla każdego produktu. Czyli warzywa najlepiej przygotowywać na parze, owoce spożywać świeże, czy mięso sporządzić poprzez gotowanie.

Zasady układania jadłospisu

  • Dostosowany do potrzeb grupy (średnia norma zapotrzebowania),
  • Urozmaicony pod względem produktów, potraw i sposobu przyrządzania,
  • Białko zwierzęce dodawane do każdego posiłku,
  • Owoce i warzywa w każdym posiłku,
  • Co najmniej dwie jarzyny we wszystkich daniach obiadowych,
  • Dobór barw, smaku i zapachu,
  • Uwzględnienie sezonowej podaży produktów,
  • Uwzględnienie zwyczajów żywieniowych i upodobań konsumenckich.

Wymieniłem dla Was główne zasady układania jadłospisu. W kolejnym poście opiszę wyżej przytoczone reguły oraz zastanowimy się nad korzyściami dla piłkarza płynącymi z przygotowania planu żywienia.