KJ i kcal, czyli jak mierzymy energię. Kalorie rządzą.

Kilodżule i kilokalorie jak mierzymy energię kj kcal

Kilokalorie i kilodżule miarą energii

Tydzień temu opublikowałem posta o ATP, które jest bezpośrednim źródłem energii w naszym organizmie. Żeby wykonać pracę potrzebna nam jest ciągła resynteza ATP. Po co są węglowodany, tłuszcze i białka? Wykorzystujemy je jako substraty do metabolizmu tlenowego, są nam potrzebne do odtworzenia adenozynotrifosforanu. Wiem, że trudna nazwa, ale im częściej będę powtarzał, tym większa szansa, że zapamiętacie. Natomiast dzisiaj zajmę się kilokaloriami i kilodżulami, czyli miernikami energii.

Co to jest kJ i kcal?

Pewnie już wszyscy wiecie, że energię mierzymy w kaloriach i dżulach. Często możemy zauważyć oznaczenia na etykietach produktów – posiada 440 kcal/100 gram. Czyli kiedy zjemy np. 100 gram batonika, to otrzymamy z niego 440 kilokalorii energii. Dobrze, ale co to jest kaloria? Jedna kaloria to

ilość ciepła potrzebna do podniesienia temperatury 1 grama (g) ciała stałego lub 1 mililitra (ml) wody o 1 stopień Celsjusza (°C).

Definicja dość prosta i zrozumiała, chyba nie muszę zagłębiać się w nią bardziej. Teraz czas na mniejszy miernik energii. Dżul jest jednostką SI (Międzynarodowego Układu Jednostek Miar) energii i oznacza pracę, jaką wykonuje siła jednego niutona (N) na drodze jednego metra. Kalorie i dżule to bardzo małe jednostki energii, dlatego częściej posługujemy się kilokaloriami i kilodżulami, czyli odpowiednio 1000 kalorii oraz 1000 dżuli. Biorąc pod uwagę definicję kalorii możemy powiedzieć, że produkt zawierający 100 kcal daje dość energii potencjalnej, żeby podnieść temperaturę stu litrów wody o jeden °C. Dobrze, ale co jeśli chcielibyśmy przeliczyć wartość energetyczną kilokalorii na kilodżule i odwrotnie? Wystarczy powiedzieć, że 1 kcal = 4,2 kJ (w zaokrągleniu), czyli 100 kcal równa się 420 kilodżuli. Myślę, że od dzisiaj nikt z Was nie będzie miał problemu z obliczeniem. W zależności w która stronę chcemy przeliczyć – mnożymy, bądź dzielimy przez 4,2. Mam nadzieję, że wszystko jest zrozumiałe. Wracając do produktów, często zdarza się, a nawet zawsze, że każdy wyrób posiada inną wartość energetyczną, pomimo tej samej wagi. Od czego to zależy? Po pierwsze produkty żywnościowe składają się z różnej ilości węglowodanów, tłuszczy i białek. Po drugie każdy z tych składników pokarmowych, rozkładając się w organizmie, dostarcza pewnej ilości energii: 1 gram węglowodanów oraz białek daje 4 kcal, a 1 gram tłuszczów – 9 kcal.

Wiedza potrzebna dla piłkarzy

Możecie zastanawiać się po co o tym piszę. Każdy piłkarz, żeby panować nad swoją dietą musi sprawdzać wartość energetyczną wszystkich produktów. Zbyt duża ilość kilokalorii w codziennym spożyciu może doprowadzić do podwyższenia masy ciała, czego skutkiem będzie obniżenie możliwości wysiłkowych organizmu. Przelicznik kcal na kJ również może być pomocny w przypadku zawarciu przez producenta tylko wartości energetycznej w dżulach. Ostatnim moim argumentem dla Was jest zapotrzebowanie energetyczne. Każdy z nas potrzebuje innej ilości energii. Do policzenia dziennego zapotrzebowania musimy wykorzystać właśnie kilokalorie, które są miernikiem energii. Dlatego wiedza na temat kcal i kJ jest dla nas niezbędna.

Źródło: „Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik.” Anita Bean