Komunikacja – cztery aspekty wypowiedzi cz.1

Komunikacja piłka nożna psychologia sportu

Składowe komunikacji

Posiadamy już podstawową wiedzę dotyczącą stresu i negatywnych jego skutków. Dzisiaj zmienimy front. Spróbujemy razem zastanowić się nad komunikacją. W moim przekonaniu rozmowa jest fantastycznym narzędziem dla trenera, która pozwala wpłynąć na zachowanie piłkarzy. Dzięki niej nasz zespół może funkcjonować tak, jak sobie życzymy. Oczywiście wciąż będą problemy nie do końca zależne od nas, ale odpowiednia komunikacja naprawdę potrafi zdziałać cuda.

Komunikacja, czyli co to takiego?

Posługujemy się na co dzień tym słowem, ale co ono oznacza? Komunikacja to wymiana informacji między nadawcą, a odbiorcą. Czyli zwykła rozmowa z zawodnikiem gdzie rola nadawcy oraz odbiorcy pozostaje zmienna. Nie wydaje mi się to skomplikowane, więc pójdziemy dalej.

Cztery aspekty wypowiedzi

Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę, ale część słowna (to co wypowiadamy) nie zawsze jest jednoznacznie zrozumiała dla drugiej osoby. Bywa, że wypowiedziane stwierdzenia mogą posiadać różne znaczenia. Dlatego zwrócę uwagę na cztery aspekty:

  • aspekt rzeczowy
  • wyrażenie własnego stanowiska
  • informacja o samym sobie
  • aspekt apelujący

Brzmi to pewnie dla Was trochę niejasno, ale zaraz razem zastanowimy się nad czterema aspektami.

Pierwsza płaszczyzna dotyczy przekazania treści, informacji. Przyjmijmy, że trener jest zadowolony z gry swojego zawodnika. Słowa, które mogą być wypowiedziane przez coacha: „Wczoraj zagrałeś dobry mecz”. Manager poinformował piłkarza, że ostatnie spotkanie w jego wykonaniu było zadowalające.

W drugim aspekcie trener wyraża opinię o swoim podopiecznym. Mówi coś w stylu: „Jestem zadowolony z Twojej wczorajszej pracy na boisku”. Dzieli się własną oceną gry piłkarza (odbiorcy). Wydaje mi się to dość czytelne oraz zrozumiałe.

Przyszedł czas na trzeci element wypowiedzi. Tutaj trener dzieli się informacją o samym sobie. Mógłby powiedzieć następujące zdanie: „Uważam się za kompetentnego, żeby oceniać grę piłkarzy”.

Wreszcie doszliśmy do czwartego aspektu, który został nazwany apelującym. Właśnie teraz coach ma największy wpływ na odbiorcę. Nadawca poprzez komunikat (prośbę) chce osiągnąć cel u drugiego uczestnika rozmowy. W tej sytuacji trener mógłby powiedzieć: „Daj z siebie więcej, bądź jeszcze lepszym piłkarzem”. Owe słowa mogą wywołać u odbiorcy większą mobilizację i zaangażowanie. Może sprawić, że zawodnik wejdzie na wyższy poziom.

Podsumowanie

Krótko można powiedzieć czego dany aspekt dotyczy. Pierwszy to przekazanie informacji (treści). Drugi element dotyczy wyrażania opinii o odbiorcy. W kolejnym tak jak słowa wskazują dzielimy się informacją o samym sobie. Ostatni aspekt apelujący to prośba, która ma za zadanie wpłynąć na odbiorcę tak, jak tego chcemy.

Chciałem najpierw ogólnie zająć się komunikacją. Przecież musimy znać definicję oraz składowe, żeby głębiej wejść w ten temat. Następne posty rozwiną dzisiejszy wątek. Razem przekonamy się o sile komunikacji.

Źródło: „Psychologia piłki nożnej” Dettmar Cramer & Birgit Jackschath