Sauna – wprowadzenie i działanie cz.1

Sauna sucha odnowa biologiczna

Zalety korzystania z sauny

Często ludzie, a tym samym piłkarze korzystają ze środka odnowy biologicznej zwanym sauną. Miałem sygnały od osób, że przydałby się post dotyczący przede wszystkim zasad korzystania z sauny, dlatego dzisiaj postanowiłem zająć się właśnie tym tematem. Zazwyczaj problemem ludzi jest niewiedza, kompletnie nie mają świadomości w jaki sposób powinniśmy wykorzystywać saunę. W internecie można znaleźć wiele wskazówek, ale nie wszystkie są godne uwagi. Ja postaram się Wam przedstawić zalety tego środka odnowy biologicznej oraz omówić zasady, dzięki którym Wasz odpoczynek będzie bardziej efektywny.

Co to jest?

Ogólnie sauna to pomieszczenie, w którym panuje wysoka temperatura i duża, bądź mała wilgotność w zależności od jej rodzaju. Powyżej możecie zobaczyć przykładowy wygląd sauny – taka komora wykonana z drewna, bez okien z przezroczystymi drzwiami.

Teraz odniosę się do czynności wykonywanych w tym pomieszczeniu. Sauna w odnowie biologicznej wg książki Krzysztofa L.Krzystyniaka to

połączenie zabiegu przegrzewania ciała przy użyciu gorącego, suchego powietrza z krótkim oddziaływaniem dużej wilgotności, w czasie której naprzemiennie stosuje się również niskie temperatury do ochłodzenia ciała zimną wodą i powietrzem.
 Czyli po prostu naprzemiennie ogrzewamy i ochładzamy nasze ciało.

Działanie

Nasz organizm w wyniku oddziaływania ciepła adaptuję się do niego, a co za tym idzie polepsza się nasza termoregulacja. Jeśli dany piłkarz nie będzie przystosowany do znoszenia ciepła to może się okazać w trakcie meczu, że w wyniku nadmiernego wysiłku fizycznego dojdzie do przegrzania i obniżenia możliwości wysiłkowych. Dzięki saunie nasz organizm będzie lepiej znosił ciepło, wtedy będzie nam łatwiej przystosować się do warunków gry. A te jak wiemy czasami bywają ekstremalne, nawet w trakcie polskiego lata występują temperatury powyżej 30°C. Nie raz zdarzyło mi się grać o 12 w niemiłosiernym upale.

Sauna również pobudza mięsień sercowy oraz zdolność wysiłkową ustroju. Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę, że zabieg w saunie można porównać z lekkim treningiem fizycznym. Dlatego warto wykorzystać ją do uzupełnienia procesu treningowego. Ogólnie sprzyja ona odnowie powysiłkowej, czyli po prostu przyspiesza proces regeneracji organizmu.

Stwierdzono również, że zabieg ten zwiększa ilość czerwonych krwinek oraz hemoglobiny. Czerwone krwinki odpowiadają za transport tlenu w naszym organizmie przy pomocy właśnie hemoglobiny, która posiada zdolność łączenia się z tlenem. Dzięki temu polepszają się nasze możliwości wysiłkowe, ponieważ nasz organizm szybciej i sprawniej przetransportuje tlen do tkanek.

Poza tym sauna przyspiesza przemianę materii (piłkarze raczej nie mają z tym problemu), zmniejsza napięcie mięśni, zwiększa odporność organizmu, polepsza elastyczność tkanki łącznej (więzadła, ścięgna), czy pobudza gruczoły dokrewne (wydzielanie hormonów).

Zwróciłem uwagę na główne zalety korzystania z sauny. Więcej możecie przeczytać w fachowych książkach, które dokładniej opisują procesy zachodzące podczas tego zabiegu. Co do zasad stosowania sauny to przedstawię je w następnej części. Jeśli chodzi o rodzaje to skupię się tylko na saunie suchej, ponieważ jest ona najpowszechniejsza.

Źródło: „Odnowa biologiczna w sporcie i profilaktyce zdrowotnej” Krzysztof L. Krzystyniak